אתר התעבורה הישראלי

עקיפות מסוכנות

החוק מגדיר מקרים רבים בהם העקיפה אסורה. בפועל, שלוש העבירות הנפוצות ביותר בתחום העקיפות הן העבירות שיפורטו להלן:

  1. עקיפה בדרך לא פנויה
  2. עקיפה כאשר "הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל"
  3. עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף

העבירה החמורה מבין העבירות שלעיל היא עבירה של עקיפה בדרך לא פנויה. העונש המינימאלי הצפוי לנהג אשר נתפס עובר עבירה לפי סעיף 47(ד) הוא שלושה חודשי פסילה בפועל! נהג העובר עבירה זו, הוא נהג הרואה שהדרך לפניו לא פנויה, כלומר יש בפניו שדה ראייה מספיק, ולמרות שהוא רואה רכב אחר, הוא בוחר לבצע את העקיפה בכל מחיר. העקיפה הזו היא המסוכנת ביותר. במקרה הזה, בדרך כלל, נהג מבחין שמתקרב לעברו רכב בנתיב הנגדי, התנאים האובייקטיביים בשטח הם כאלה, שבכל מקרה לא ניתן יהיה להשלים את העקיפה בבטחה, והנהג הוא אדיש כלפי התרחשות התוצאה החמורה של התנגשות. בדו"ח התנועה השוטרים נוהגים לציין את התנאים האובייקטיביים בשטח, למשל השוטר יכול לציין בדו"ח שמדובר בכביש בעל נתיב אחד לכל כיוון בלבד או שהשוליים הם צרים ולכן מגבירים את הסיכויים לקרות אירוע התאונה. השוטר ימשיך ויפרט בדו"ח שבנתיב הנגדי התקדם רכב, אשר כתוצאה מהעקיפה של הנהג העבריין, נאלץ לסטות ולרדת מהשוליים, על-מנת למנוע התנגשות.

לעומת זאת, נהג אשר נוהג בקטע כביש, אשר בו שדה הראייה הוא מוגבל, והנהג לא רואה שהדרך שלפניו אינה פנויה, עובר עבירה של עקיפה כאשר "הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל" – לפי סעיף 47(ה)(1). עבירה זו היא פחות חמורה, ואין בצידה עונש מינימום של פסילה בפועל. ההיגיון שבהתייחסות שונה ומקלה במקרה הזה, נעוץ בעובדה שלא מדובר בנהג אשר צופה בפועל שתתכן התנגשות ומביע אדישות לקרות אירוע ההתנגשות, אלא מדובר בנהג רשלן, אשר אמנם לא היה אדיש לקרות אירוע התאונה, אולם נהג "מן היישוב" אשר היה נוהג במקומו, לא היה מבצע את העקיפה בתנאים כה קשים. במקרה הזה הנהג יכול לצפות שתתכן אפשרות שיגיח רכב מולו (למרות שבפועל לא קיים רכב מולו). עצם התנאים הקשים אובייקטיבית, הם שממלאים אחר הוראות הסעיף ויובילו להרשעת הנהג בביצוע העבירה.

מדובר בעבירה התנהגותית ולא בעבירה תוצאתית, שכן תוצאת העקיפה במקרה זה לא משנה. העבירה השלישית , עבירה של עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף – לפי סעיף 47(ה)(5) לתקנות במקרה זה, כל מה שצריכה התביעה להוכיח, שהנהג נהג במקום ובזמן המצוינים בדו"ח, במקום קיים קו הפרדה רצוף והנהג חצה אותו. בית המשפט לתעבורה לא בוחן אם נכון היה לסמן במקום קו הפרדה רצוף, או טענות שונות מסוג זה. באם נחצה קו ההפרדה אזי בוצעה העבירה. באם נרשם לך דו"ח רצוי לבדוק את חוקיות הדו"ח ואת הסיכויים של הדו"ח להביא להרשעה בבית המשפט. זכותו של הנהג לבקש לצלם את חומר הראיות כנגדו בטרם יעריך מהם סיכוייו.

האם רישיון הנהיגה שלך בסכנה?

רוצה שעו"ד יחזור אליך? רוצה לדעת מה הסיכויים שלך?
השאר/י פרטים ונחזור אליך.

שלח

קישורים נוספים: